Bób

Bób - Moja FarmaBób. Początki jego upraw zaczynają się w Egipcie. Później przewieziony do Europa Środkowej. Jeden z podstawowych pokarmów aż do XVII wieku. Potem stopniowo zastąpiony przez fasolę, kukurydzę i ziemniaki. Od roku 1961 wykorzystywany jako element terapii w walce z chorobą Parkinsona.  W organizmie człowieka ulega przekształceniu w dopaminę, której niedobór stwierdza się u osób chorych.

Bób uprawa – wymagania

Stanowisko : Słoneczne. Dopuszczalne jest pół cieniste, ale wzrost możne być spowolniony. W słonecznym czuje się najlepiej.

Temperatura : Wytrzymuje spadki do minus pięć stopni. Wzrost najkorzystniejszy do dwudziestu czterech stopni.

Gleba : Poradzi sobie na wszystkich rodzajach gleb. Tolerancja jaką wykazuje dla kwasowości jest bardzo szeroka Od 6  do 7,3.

Podlewanie : Ziemia powinna być ciągle wilgotna. Nie dopuszczamy do przesuszenia.

Sąsiedztwo : Bardzo lubi ziemniaki, kukurydzę i wszystkie rodzaje kapusty. Sałaty są neutralne. Nie odpowiada mu seler i pomidor.

Dodatkowe informacje: Bób jest jednym z prostszych warzyw w uprawie. Warzywo jednoroczne. Nasiona sadzimy po jednym do dziurki na głębokość w przedziale od 4 do 6 cm. Bób wymaga gęstego siewu. Najlepiej co dziesięć cm a między rzędami co pięćdziesiąt cm. Roślina sama dla siebie stanowi podporę ale dobrze użyć sznurka naciągniętego na powbijanych patykach. Nasze warzywo potrafi uróść bardzo wysokie, w dobrych uprawach osiąga do 1,6 metra. Pod osłonami można posiać od końca lutego. W samym gruncie po pierwszym tygodniu marca.  Ze względu na lubiącą go mszyce powinien być wysadzony w tym terminie, bo kiedy zbór będzie późny na naszej roślince mogą pojawiać się nieproszeni goście. Siew , drugi rok po oborniku. Roślinka kiedy ma 10 stopni w glebie powinna pokazać się już po pięciu, sześciu dniach . Niższa temperatura spowolni kiełkowanie.

Tutaj możecie kupić i poczytać więcej.

Odmiana bardzo wczesna Bolero Figaro

Odmiana średniowczesna Jankiel Biały Hangdown Windsor Torseed

Wartości odżywcze Bobu :

Zawartość w 100 [g]

Kalorie (wartość energetyczna)               72 kcal / 301 kJ

Białko   5,60 g

Tłuszcz ogółem      0,60 g

Kwasy tłuszczowe nasycone      0,138 g

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone   0,017 g

Kwasy tłuszczowe wielonienasycone    0,310 g

Kwasy tłuszczowe omega-3       ~

Kwasy tłuszczowe omega-6       ~

Węglowodany 11,70 g

Błonnik pokarmowy     4,2 g

Witamina A        350 I.U.

Witamina D        0 I.U.

Witamina E         ~

Witamina K        ~

Witamina C        33 mg

Witamina B1      0,170 mg

Witamina B2      0,110 mg

Witamina B3 (PP)     1,500 mg

Witamina B6      0,038 mg

Kwas foliowy     96 µg

Witamina B12    0 µg

Kwas pantotenowy     0,086 mg

Wapń    22 mg

Żelazo   1,90 mg

Magnez   38 mg

Fosfor   95 mg

Potas    250 mg

Sód        50 mg

Cynk      0,58 mg

Miedź   0,07 mg

Mangan     0,32 mg

Selen    1,2 µg

Fluor     ~

Cholesterol        0 mg

Dodaj komentarz

Close Menu